פרומתאוס ריחם על בני האדם וגנב עבורם את האש מהאלים. כשזאוס גילה שפרומתאוס הערים עליו (בשנית) הוא זעם והחליט לנקום בבני האדם.
לידת פנדורה והכד
זאוס ציווה על הפייסטוס אל הנפחות לברוא אישה. מערבוב של מים ועפר יצר אותה הפייסטוס וזאוס נפח בה חיים. זו היתה האישה הראשונה, הדורה ויפה כמו אלה. האלים הגיעו להעניק לה מתנות וקראו לה פנדורה: אפרודיטה נתנה לה חן וגעגועים, אתנה לימדה אותה את מלאכת האריגה והרמס טבע בה שקר וחוצפה. האלים הלבישו את פנדורה וקישטו אותה בתכשיטי זהב ושזרו פרחים בשערה. לפנדורה גם ניתן כד שהכיל מתנות הרסניות מהאלים אל בני האדם.
הרמס נשא את פנדורה אל אפימתאוס, אחיו של פרומתאוס, שראה את פנדורה היפה ושכח את האזהרה של אחיו – לא לקבל מתנות מזאוס! עד שהגיעה פנדורה חיו בני האדם (למעשה כולם היו גברים) ללא מחלות וייסורים. אבל כשהגיעה פנדורה לארץ היא פתחה את מכסה הכד שנתנו לה האלים ומייד התעופפו החוצה כל החוליים והמכאובים של האנושות. רק התקווה נשארה מאחור כשפנדורה המבוהלת החזירה את המכסה למקומו (מעשים וימים, 105-56)
פנדורה ואפימתאוס הם הוריה של פירה Pyrhha, שנישאה לבן דודה דאוקאליון בנו של פרומתאוס, המקביל לנוח התנכי, מי שהתחיל את האנושות מחדש אחרי שהוחרבה במבול. בנם הוא הלן, אביהם הקדמון של כל היוונים.
משחקי מילים
משמעות השם פנדורה πανδωρα הוא כל (pan) המתנות (dora). משום שקיבלה מתנות מכל האלים וגם כי היא עצמה מקור המתנות לאנושות.
משמעות הביטוי תיבת פנדורה היא דבר שנראה תמים אך מכיל בתוכו בעיות גדולות. לכן נאמר על לשון השלילה – לא לפתוח תיבת פנדורה, כלומר לא להתחיל מהלך שעלול להוביל לקשיים ובעיות.
במיתוס המקורי של הסיודוס פנדורה נשאה כד ולא תיבה. השימוש במילה תיבה החל במאה ה-16, ככל הנראה בגלל טעות בתרגום ללטינית.
מה משמעות המיתוס על תיבת פנדורה?
מיתוס תיבת פנדורה בא להסביר מה מקור המחלות, הרעות והייסורים בעולם ואת התקווה שמפעמת בבני האדם למרות הרעות הללו.
על פי חלק מהחוקרים, משום שיוון, כמו חברות קדומות אחרות, היתה חברה פטריארכלית, כלומר מונהגת על ידי קבוצת גברים שליטים, היוונים ראו בנשים את מקור כל הרע בעולם.
אך המכסה הגדול מן הכד בידיה הסירה אז האישה ותפיצם – אסונות ומדווים לבני חלד. רק התקווה לבדה במשכן נאמן ובטוח תחת שפתו של הכד נשארה ולא עפה החוצה…
הסיודוס, מעשים וימים, 97-94, עורך ומתרגם מיוונית: שלמה שפאן, מוסד ביאליק, 1956
הסיודוס, 700 לפנה"ס, הוא מקור המיתוס על תיבת פנדורה. הסיפור מופיע פעם בצורה מקוצרת וללא ציון השם פנדורה בתיאוגוניה, ופעם בפירוט מלא במעשים וימים.
פנדורה וחווה
המיתוס של פנדורה הושווה למיתוס חווה בגן העדן. שתיהן היו הנשים הראשונות שהביאו צער על האנושות. בציור מעלה, ששמו מתורגם "חווה כפנדורה הראשונה", היא אוחזת ביד אחת ענף מעץ תפוחים (עץ הדעת) והיד השנייה מונחת על הכד של פנדורה כשסביב אמת היד נחש מתפתל, סמל לחווה.